مکانه العقل عند فلاسفة المغرب ( ابن باجة وابن طفيل نموذجاً )

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

العقيدة والفلسفة، کلية البنات الإسلامية، جامعة الأزهر فرع أسيوط، مصر.

المستخلص

يوضح هذا البحث مکانة العقل عند ابن باجة وابن طفيل، ويبين أن کليهما قد أشادا بالعقل، ورفع من قيمته وقدرته في الوصول إلى اليقين. فنجد أن ابن باجة قد جعل العقل هو العنصر الحاسم في فلسفته، وذلک واضح من خلال عرضي لفلسفته في النفس، والأخلاق، والمعرفة، والسعادة، واللذة، والاتصال. فابن باجة يرکز على أن النفس العاقلة هي أفضل وأشرف أنواع النفوس. والأخلاق عنده مبنية على أساس عقلي، ومصدر الإلزام الخلقي عنده مصدر عقلي، والمعرفة الصحيحة إنما تکون عن طريق العقل، والسعادة الحقيقية إنما تنال بالعقل، واللذات الحقيقة هي اللذات العقلية، والاتصال يکون عن طريق التدرج من المحسوسات إلى المعقولات، وکذلک ابن طفيل يؤکد من خلال قصة حي ابن يقظان على أن الإنسان يستطيع بعقلة دون معلم أو مرشد أن يصل إلى ما وصل إليه الدين، والأخلاق والسعادة والاتصال عند ابن طفيل مبنية على أساس عقلي تأملي
 
This research clarifies the position of the mind according to Ibn Baja and Ibn Tufayl, and shows that both of them praised the intellect and raised its value and ability to reach certainty. We find that Ibn Bajjah made reason the decisive element in his philosophy, and this is evident through my presentation of his philosophy of the soul, ethics, knowledge, happiness, pleasure, and communication. Ibn Beja stresses that the rational soul is the best and honorable type of soul. Morals for him are based on a rational basis, and the source of moral imperative for him is a mental one, and correct knowledge is through the mind, and true happiness is attained by the mind, and the true self is the mental pleasures, and the connection is through the gradation from the tangible to the intelligible, and Ibn Tufail confirms through The story of Hayy Ibn Wakzan states that a person can intellectually without a teacher or guide to reach the level of religion, morals, happiness and communication according to Ibn Tufayl are based on a mental and reflective basis.

الكلمات الرئيسية