النظرية الجمالية وأشکال التعبير الأدبي في الدرسين الأوربي والعربي (من المنظور الابستمولوجي)

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم الأدب والنقد والنظرية، کلية الآداب والعلوم، جامعة قطر.

المستخلص

تعد النظرية الجمالية واحدة من أهم النظريات التي عني بها الدرس الأدبي والنقدي قديماً وحديثاً بداية من فن الشعر لأرسطو مروراً بالمحاولات النقدية في الأدب العربي القديم ونهاية بالفلاسفة والنقاد الأوروبيين والعرب في الدرس الأدبي والنقدي الحديث، ومن ثم نعنى ببعض محاولات النقاد العرب القدامى، ثم محاولات بعض الفلاسفة والنقاد الأوربيين المحدثين، الذين ساهموا إلى حد کبير في بلورة هذه النظرية الجمالية وارتباطها بآليات التعبير الفني والأدبي بداية من القرن 18 عند بومارتين (1718-1762) ، ونهاية برواد النظرية الجمالية في الدراسات الأوربية المعاصرة ومنهم؛ إيمانويل کانط،، وآرثر شوبنهاور، وجيامبا تيستا فيکو، ومدام دي ستال، وهيبوليت تين، وبينديتو کروتشه ، وغيرهم. وفي الدراسات الجمالية العربية عند زکريا إبراهيم ، وأميرة مطر، وعفيفي بهنسي ، وشاکر عبد الحميد ، وسعيد توفيق وغيرهم ؛ لأن علم الجمال من هذا المنظور قديم قدم الأفکار الجمالية، لکنه محدث کعلم مستقل له أسسه وأرکانه وخصائصه؛ ولذلک نتناول ثلاثة جوانب؛ الأول: الإرهاصات الأولي للنظرية الجمالية في النقد العربي القديم، والثاني: النظريات الجمالية في النقد الأوربي الحديث. والثالث النظريات الجمالية في النقد العربي الحديث، وتتم مناقشة هذه الجوانب من المنظور الابستمولوجي، محاولين معالجة الجوانب الجمالية والمعيارية لأشکال التعبير الأدبي والفني عند بعض الفلاسفة والنقاد أوربيا وعربيا
The aesthetic theory is one of the most important theories which the European and Arabic literary and critical lessons were concerned with both in the past and in the modern ages; starting from the Aristotle poetry through some of the attempts by the old Arab critics, and ending with the attempts of some European and Arab philosophers and critics concerned with the old and new criticism. So we are concerned with the attempts of some old Arab critics and some new European philosophers and critics who contributed greatly in crystallizing the aesthetic theory and its connection with the mechanisms of literary and artistic expression. These attempts started in the 18th century by Martin  (1718-1762), and ended  with the pioneers of aesthetic theory in contemporary studies, such as, Immanuel Kant, Arthur Schopenhauer, Giambattista Vico, Madame de Staël, Hippolyte Taine, Benedetto Croce and others. We are also concerned with the Arab aesthetic studies of Zakaria Ibrahim, Amira Matar, Afifi Behansi, Shaker Abdel Hamid, Saeed Tawfiq and others. Aesthetics from this view is as old as the ideas of aesthetics, but it is updated as an Independent science which has basics, pillars and characteristics. Therefore, we deal with three aspects. First, the early symptoms of the aesthetic theory in ancient Arab criticism. Second, the aesthetic theories in new European criticism. Third, the aesthetic theories in new Arab criticism. These aspects are discussed from the aesthetics epistemological perspectives in a trial to address the aesthetic and standard aspects of forms of the artistic and literary expression of some European and Arab philosophers, secular and critics.
 

الكلمات الرئيسية