علاقة العادة بالعبادة وضوابط التمييز بينهما

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

القسم: الفقه والشريعة الإسلامية، باحث أکاديمي، السعودية

المستخلص

تناولت الدراسة علاقة العادة بالعبادة من حيث المنطلقات والنتائج المترتبة على التمييز بينهما، وحاولت إجراء مقابلة بين ما يُعد من العبادات وبين ما هو من العادات للمساعدة في تصنيف المستجدات وما يترتب عليها من أحکام واجتهادات، وبينت الضوابط التي تؤدي إلى هذا الفصل الواضح بين ما هو توقيفي محض لا يقبل الاجتهاد کالعبادات، وبين ما يدور مع علته حيث کان وفق ضوابط العادات. وخلصت إلى أن الشريعة تشتمل على التوقيفي الذي لا يسع أحدًا الاجتهاد فيه ، وبين ما هو تعليلي يقبل الاجتهاد والتجديد وفق مستجدات ومتغيرات الزمان والمکان وهو الأغلب ، وبناء على هذه المقاربة يتضح جانب من مفهوم  البدعة وعلى ماذا يطلق، بالإضافة إلى بروز مکانة العادة في التشريع وأثرها في اجتهادات الفقهاء، وقد تطرقت الدراسة لعلاقة العادة بالعرف وأثر تصنيفهما في استنباط الأحکام العملية
 
The study examined the relationship between habit and worship in terms of the starting points and the consequences of distinguishing between them, and attempted to conduct an interview between what is considered to be worship and what habits are to help in classifying the developments and the resulting rulings and jurisprudence, and showed the controls that lead to this clear separation between what is my arrest Pure does not accept ijtihad as acts of worship, and between what is going on with his cause as he was according to the rules of customs . It concluded that the law include Altoqaviwho can not help anyone diligence in it, and what is my explanation accepted diligence and renewal according to the new variables of time and place it is likely, based on this approach is illustrated by the concept of innovation and what is called, in addition to the emergence of the status of the custom in the legislation and its impact In the jurisprudence of jurists, the study touched upon the relationship between custom and custom and the effect of their classification on eliciting practical judgments.

الكلمات الرئيسية