دفاع ابن جني فـي کتابه (المحتسب) عن القراءات التي أنکرها ابن مجاهد دراسة نحوية وتصريفية.

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

القسم: اللغويات، کلية اللغة العربية، جامعة الأزهر بأسيوط، مصر.

المستخلص

يهدف هذا البحث إلى الکشف عن الأوجه النحوية والصرفية التي دعت ابن مجاهد (ت324هـ) إلى إنکار بعض القراءات التي رواها عنه ابن جني (ت392هـ) في کتابه: (المحتسب)، وکان له موقف مخالفٌ لما رآه ابن مجاهد؛ إذ دافع عن هذه القراءات، واحتج لها، وکان يعتقد قوة وجه هذا المُسَمَّى في عصره شاذًا، وأنه لا ينبغي أن يُرَدَّ شيءٌ من القراءات، أو يُغَضَّ منه، ولو کان ضعيفًا في العربية؛ لأنه مَرْوِيٌّ عن رسول الله-e-من جهة، وواردٌ عن العرب من جهة أخرى، وقد درس البحث هذا کله دراسة موضوعية تصف الظاهرة، وتبحث عن دواعيها، وتکشف عن موقف مُورِدها وحاکيها، وتبين موقف الباحث منها، وانتهت إلى نتائج عديدة منها: أن الذي دعا ابن مجاهد إلى إنکار بعض القراءات ما شاع في عصره من قلة الضبط، والتباس الباطل بالحق؛ فَکان لزامًا عليه-وهو شيخ القُرَّاء-أن يقود بتصانيفه حرکة تميز صحيح القراءات من شاذها، وباطلها. ومنها أن داعي النقد الذي تعرض له شيخ القُرَّاء صادرٌ عن غَيْرة أبي الفتح على کتاب الله، وعلى اللغة التي نزل بها، وأن أبا الفتح مثالٌ للناقد البصير الموسوم بالحيدة والموضوعية.
This research aims to reveal the grammatical and morphological aspects that called Ibn Mujahid (d. 324 AH) to deny some of the readings narrated by Ibn Jenni (d. 392 AH) in his book: (Al-Muhtaseb), and he had a position contrary to what Ibn Mujahid saw, as he defended these readings, He protested to her, and he believed that the power of the face of this named in his era is anomalous, and that nothing should be returned from the readings, or disregarded, even if it is weak in Arabic, because it is narrated from the Messenger of God-may God bless him and grant him peace-on the one hand, and contained from the Arabs on the other hand, The research has studied all this objective study describing the phenomenon, looking for its causes, revealing the position of its supplier and emulating it, and showing the researcher's position on it, and It ended with several results, including: That what prompted Ibn Mujahid to deny some of the readings is the widespread lack of discipline in his era, and the false confusion of the truth, and it was obligatory for him - the Sheikh of the readers - to lead with his designs a movement that distinguishes true from the abnormal readers, and invalidates it. Including that the reason for the criticism suffered by the Sheikh of the readers came from the jealousy of Abi Al-Fath on the Book of God, and the language in which he came down, and that Aba Al-Fath is An example of the critic attributed to AL-Basra, who is neutral and objective.
 

الكلمات الرئيسية