خِطَابُ السُّخْرِيةِ في الصَّحَافَةِ السُّعُودِيَةِ. مَضَامِينُهُ، وَأَسَالِيبُهُ: مَقَالاتُ (عَبْدِ اللهِ المِزْهِر) أُنْمُوذَجًا

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم اللغة العربية وآدابها- كلية اللغة العربية – جامعة جازان

المستخلص

تسربت السُّخرية إلى الفنون الصحافية الحديثة، كونها تُعنى –أساسًا- بقضايا الإنسان، فظهرت الكتابة السَّاخرة بوصفها شكلًا بينيًا يزاوج بين أساليب الأدب من جهة، وقضايا الإنسان من جهة أخرى. وفي ضوء ما سبق، اختار الباحث دراسة تجليات ظاهرة السُّخرية لدى أحد كتاب الأعمدة السَّاخرة في الصحافة السعودية الحديثة، ووقع اختياره على كتابات الكاتب الصحفي (عبد الله المزهر)، من خلال دراسة نماذج مختارة من مقالاته في صحيفة (مكة)، المجموعة تحت وسم بعنوان (سنابل موقوتة). وقد اشتمل البحث -بعد المقدمة والتمهيد- على مبحثين، تتلوهما خاتمةٌ، وثَبتٌ للمصادر والمراجع. رصد البحث في المبحث الأول: (مضامين السُّخرية)، وتناول في الثاني: (أساليب إنتاجها)، وانتهى البحث إلى النتائج الآتية: 
أولًا: يَنْظُرُ الكاتبُ (عبدالله المزهر) إلى الكتابة السَّاخرة بوصفها فعلًا استفزازيًا، ومقاومًا، واحتجاجيًا. وهي من وجهة نظره ليست كتابة تتقصد 
الإضحاك المجرد، وإنما تستهدف الكشف عن التناقضات، وفضح الواقع وتعريته. 
ثانيًا: تنوعت مضامين السُّخرية لدى الكاتب، وكان من أبرزها، المضامين المتعلقة: بالشأن الحكومي، والشأن الاجتماعي، والشأن الثقافي والإعلامي. 
ثالثًا: نجح الكاتب في توظيف أساليب السُّخرية، وكان من أبرزها، وأكثرها حضورًا: (المفارقة)، تليها (المبالغة) ثم (التَّنَاص)، وتعاضدت مجمل الأساليب السابقة بأساليب أخرى، نحو: (الاستفهام السَّاخر)، و(الصورة السَّاخرة)، و(أسلوب الاعتراض). 
Sarcasm has seeped into the modern journalistic arts, being primarily concerned with human issues. Sarcasm writing has emerged as an intrinsic form that joints literature, on the one hand, and human issues, on the other. In the light of the foregoing, the researcher chose to study the manifestations of the sarcasm phenomenon of one of the writers of the sarcasm columns in the modern Saudi press. More specifically, the researcher chose the writings of the journalist (Abdullah Al-Mezher), by studying selected models of his articles in the newspaper (Makkah), the collection under the label “Time Snapple”. The study involves, along with the introduction and preface, two sections followed by a conclusion and references list. The study monitors ‘sarcasm topics’ in the first section, and the mechanism of producing them in the second section. The study concluded with the following results: Firstly, the writer (Abdullah al-Mezher) views sarcastic writing as an act of provocation, resistance, and protest. In his view, it was not a writing intended for abstract laughter, but aimed at uncovering contradictions, exposing, and eroding reality. Secondly, the writer’s themes and contents of sarcasm varied. Most notably: topics related to governmental affairs, social affairs, cultural and media affairs. Thirdly, the writer's mechanisms of sarcasm have been many, most notably and most frequently present: one (paradoxical), followed by one (hyperinflationary) and one (redundancy), and all previous mechanisms have been supported by other methods, such as: (sarcastic questioning), (sarcastic image) and (objection method). Fourthly, the study recommends researchers to study the phenomenon of sarcasm, extensive historical or critical studies by newspaper columnists in the Saudi press, both in the field of media studies and in the field of literary and critical studies.

الكلمات الرئيسية